Friday, 28 November 2014

Een happiness schriftje (2)

Een happiness schriftje (2)
Het werkt! Althans ... de kinderen in de klas vinden het fijn om te schrijven en te tekenen in hun happiness schriftje.

De eerste keer leek het er op alsof het een nieuw project van de juf was. Omdat de juf het wil, gaan we ... Er kwam flink commentaar:

* Wat bedoel je juf?? 
* Hoezo horen we klassieke muziek?
* Wat moet je dan tekenen, juf?
* Ik snap het niet!

Ik had redenen te over om alles op te laten ruimen en weer 'gewoon' aan het werk te gaan. OEF!!! 

En toch, het voelde van binnen zo goed waardoor ik het ondanks alles niet stop wilde zetten. Een stemmetje in mijn hoofd zei steeds: "Houd vol, zet door! Je weet dat er kinderen profijt van gaan hebben. Nu al of later. Misschien héél veel later. Niet stoppen!"

De eerste keer tekenden we op een los blaadje een donkere cirkel met donkere stippen en lijnen. Daaromheen met lichte kleuren stippen, lijnen enzovoorts. De uitleg snapte ze snel: je hebt in je leven moeilijke dingen; dingen die niet zo leuk zijn. Gelukkig zijn er ook leuke, fijne dingen. Moeilijke zaken worden met donkere kleuren getekend, de leukere zaken met lichtere kleuren. 

Ondertussen luisteren we naar muziek. Eerst een beetje 'sad music', we tekenen eerst de donkere cirkel. Toch kan deze muziek je helpen om weer iets vrolijker te worden (zie de eerste blog over het happiness schriftje). Daarna luisteren we naar vrolijkere, instrumentale, klassieke muziek. 

Nu zijn we vier lessen later. Er klinkt een gemeend "yesss!" als ik zeg dat we in ons happiness schriftje gaan werken. Vandaag luisterden we naar instrumentale muziek gekozen door een paar kinderen. Ondertussen werd er nagedacht over de vraag:
* Wat vind ik fijn aan ....?
* Wat vind ik mooi aan ..?
* Wat vind ik zo leuk aan ...?

Het duurt even voordat iedereen serieus bezig is. Het is ook niet echt makkelijk. Hoe kan je nou omschrijven wat er mooi is aan muziek? Wat er fijn is aan gamen? Wat er zo leuk aan deze nieuwe trui? Zodra je iets onder woorden kunt brengen (op kunt schrijven) beklijft het meer. Dus ik stimuleer de kinderen om echt zinnen op te schrijven, hoe moeilijk ze het ook vinden.

Ik ben heel blij dat ik doorgezet heb. Ik zie dat zeer verschillende kinderen zich helemaal verliezen in hun 'goed gevoel' schrift. Ze hebben er enorm behoefte aan. Blij dat we daar minimaal een keer in de week een kwartiertje tijd voor nemen!  

Veel plezier!
Smile, Ella

www.elladejong.com
www.bureau-uil.nl

Facebook Workshops
Facebook Bureau Uil